ads

Thursday, August 7, 2014

Politiet er ikke på internett med publikum når noe skjer






Teknologirådet er bekymret for at publikum blir glemt i politiets IKT-satsning. Teknologien i lommene våre kan være til betydelig hjelp for politiet. Men det kan ta lang tid før vi får mulighet til å hjelpe.

«Smarttelefonen er ikke bare en telefon, men også en datamaskin med en rekke sensorer.»

Setningen kommer fra Teknologirådets ferske rapport «På nett med publikum», som Aftenposten har fått tilgang til.

Rapporten konkluderer med at politiet ikke benytter seg av de teknologiske mulighetene de har til å forbedre responstid og kvalitet på responsen.

Det regjeringsoppnevnte rådet kommer også med mange forslag til hvordan politiet kan melde seg på resten av samfunnets teknologirevolusjon.

– Politiet er ikke på nett med publikum når noe skjer. De må komme på banen og si noe om ambisjonene de har for å bedre dette, sier Tore Tennøe, direktør i Teknologirådet. Han mener det åpner seg en gyllen mulighet når politietaten nå står foran en omfattende modernisering.

– Trenger åpen diskusjon
Tennøe peker på at politiets IKT-diskusjon så langt har handlet om effektivisering og elektronisk saksbehandling, og at diskusjonen om hvordan publikum kan bidra har uteblitt.

– Vi er bekymret for at politiets diskusjon om IKT blir for intern. Det er en skarp kontrast mellom å utnytte potensialet i smarttelefonen og å sette opp en SMS-tjeneste, sier han, og henviser til Justisdepartementets beslutning om at SMS-varsling skal innføres for døve og hørselshemmede innen utgangen av 2014.

Mangel på kompetanse
Petter Gottschalk, professor ved Institutt for ledelse og organisasjon på BI, tror politiets problem først og fremst er mangel på kompetanse.

– Politiet har fantastiske informasjonssystemer, for eksempel GIS (et verktøy som samler store mengder data som feks. krimstatistikk, red. anm), men inntil for få år siden var det bare Sentrum politikammer i Oslo som hadde kompetanse til å bruke dem, sier han.

– Hva må politiet gjøre for å bedre denne situasjonen?

– De må bare bestemme seg, sier Gottschalk.

Villige til å dele
I en spørreundersøkelse utført av Teknologirådet, sier 77 prosent at de er villige til å dele bilder og video fra mobilen for å styrke politiets situasjonsforståelse i en hendelse.

– Er det noen som kan lykkes med dette, er det Norge. Vi er i verdenstoppen når det gjelder bruk av smarttelefon, og har et svært godt mobilnett, sier Tennøe.

Da to bomber detonerte under Boston Marathon i fjor, var det ikke først og fremst politiets kameraer, men mer enn 2000 mobilbilder fra publikum som bidro til en hurtig og effektiv respons, ifølge Teknologirådets rapport.

– I de aller fleste tilfeller er de første på åstedet privatpersoner. Øyenvitnet kan med mobilen gi en presis GPS-posisjon, og et bilde kan ha informasjon som går tapt i en muntlig beskrivelse, sier han.

Stor suksess i Nederland
I Nederland har politiet stor suksess med innsamling av data på åpne sosiale medier. De bruker verktøy som skanner, henter ut og sorterer informasjon som kan være nyttig for politiet.

Ifølge Tennøe er den nødvendige infrastrukturen for å innhente informasjon fra sosiale medier og publikum allerede på plass. De utfordrende spørsmålene handler om personvern.

– Politiet må skape tillit. De må ha en klar kontrakt med publikum, og informere om hvordan de vil bruke innsendte bilder, hvor lenge de skal lagres og så videre, sier han.


Politidirektoratet: – Vi utnytter ikke teknologien godt nok
Men samhandling med publikum er et av hovedmålene i politiets IKT-løft.

– Det er godt kjent at politiet ikke har gode nok arbeidsverktøy, og vi utnytter ikke mulighetene som ligger i moderne informasjonsteknologi på en god nok måte. Derfor er politiets arbeid ofte unødvendig tungvint og ineffektivt, sier Monica Hvidsten, fungerende IKT-direktør i Politidirektoratet.

Hun innrømmer at politiet ikke bruker teknologien godt nok for å gjøre dialogen med publikum enklere og mer effektiv, men understreker at det er et uttalt mål å bli bedre.

– Vi er i gang med et stort program som skal gi politiet et IKT-løft og bygge en bedre grunnmur, der digital samhandling med publikum er et av hovedmålene, forklarer hun, og understreker at det kan være aktuelt å etablere løsninger for å bedre samhandlingen med publikum også før dette programmet er realisert.

I tillegg skal politifolk få nye verktøy som lar dem løse oppgavene sine mer effektivt på stedet. Hvidsten forteller at hensynet til personvern står sentralt i diskusjonen.

– Hensynet til personvern er sentralt – også når vi snakker om tips og informasjon via sosiale medier, sier hun.

No comments:

Post a Comment