ads

Monday, March 23, 2015

Mer bokstavelig påskudd

Svært mange krangler mellom forbruker og håndverker skyldes at forbrukeren ombestemmer seg om detaljer underveis, og at håndverkeren glemmer å fortelle hva endringene vil koste. 

 Når badets rosa fliser flasser, takbelegget ikke lenger er tett, kjellerveggen er våt på innsiden eller det er nødvendig med noen flere kvadratmetere i inngangspartiet er det ingen vei utenom å ringe etter et håndverkerfirma. Men det er ikke uten risiko, skriver Finansavisen.

Forbrukerrådet hadde i fjor 3.572 henvendelser knyttet til håndverkertjenester.

I 2014 hadde Forbrukertvistutvalget 1.768 saker til behandling, og 254 av dem var knyttet til kjøp av håndverkertjenester. Det er en økning i antall håndverker-saker på 25 prosent fra året før.


Den eneste kategorien som hadde flere saker var bilkjøp, med 567 saker.

Også i rettsalene florerer sakene der forbrukere og håndverkere krangler om regningen.

- Det er fryktelig dyrt for begge parter å ha disse tvistene, så det er i begges interesse å redusere risikoen for at en tvist skal oppstå, sier Helge A. Tryti, advokat og partner i Codex Advokat, og med ansvar for avdelingen for bygg- og entrepriserett, til Finansavisen.

Når pristilbud og kontrakt er på plass kan arbeiderne kaste seg over jobben. Men så kommer endringene.

- Dette er en av de vanligste tvisteårsakene, for det oppstår nesten alltid endringer underveis. Det kan skyldes at man oppdager forhold underveis, eller at forbrukeren ombestemmer seg om detaljer. Jeg har gjort akkurat det samme selv, da jeg bygget om badet mitt. Underveis valgte vi en annen flisløsning, noe som medførte ekstra kostnader, sier Tryti til Finansavisen.

No comments:

Post a Comment