ads

Sunday, June 15, 2014

Kan du gjette hva dette er?


Nei, det er ikke en ringeklokke til en sykkel. Denne nye oppfinnelsen skal hjelpe folk som er på joggetur.

Liker du å jogge, men irriterer deg over fotgjengere som er i veien på fortauet. Da kan Runbell være løsningen for deg.
- Målet med Runbell er å gi joggere muligheten til å advare fotgjengere på en høflig og effektiv måte. Vårt langsiktige mål er å få flere til å løpe, samtidig som vi lager et trygt og godt miljø for både de som løper og fotgjengere, sier Kevin Nadolny.

- Roping er uhøflig

Han jobber for det japanske arkitektfirmaet Nikken Sekkei i Tokyo og er oppfinneren bak Runbell. Ideen til den spesielle ringeklokken, fikk han etter at sønnen ble født.
- Da hadde jeg ikke lenger tid til å jogge før jobb, så jeg begynte å jogge til jobb. Det er omtrent ti kilometer, og på denne turen hadde jeg et behov for å advare fotgjengere på en effektiv og høflig måte. Derfor begynte jeg å løpe med en sykkelringeklokke, sier Nadolny.
Han fant fort ut at sykkelringeklokken ikke var så lett å bruke til dette formålet, siden den tross alt er beregnet til sykkelstyret. Med hjelp fra sin designinteresserte kone og lokale produksjonspartnere, utviklet han derfor Runbell. Den setter du på hånden som en ring, og når du nærmer deg folk, så kan advare dem med et pling.
- Men trenger man egentlig dette? Kan man ikke bare be folk om å gå til siden når man nærmer seg?
- Folk kan jo rope. Men roping er uhøflig og krever også at man er ganske nært personen man ønsker å passere. I Tokyo, der jeg bor, har regjeringen fått mange klager fra fotgjengere som ikke liker at joggere roper til dem rett før de passerer. Da er en ringeklokke bedre, fordi den kan høres ti meter før man passerer. Jeg pleier også alltid å si takk når jeg passerer, sier Nadolny.
Foreløpig er ikke Runbell i salg i butikkene, bare på nett. Men en kampanje gjort på Kickstarter (se faktaboks), viser at det er interesse for produktet. Siden Runbell ble lansert der 5. mai i år, har ca 700 brukere forpliktet seg til prosjektet.
- Når Kickstarter-kampanjen er over, vil vi jobbe med å få Runbell inn i butikkene, sier Nadolny.

- Kan bli slitsomt

Tim Bennett er president i Kondis, en organisasjon for norsk kondisjonsidrett. Han tror det kan være et marked for Runbell i Norge.
- Det finnes utrolig masse duppedingser som skal hjelpe deg, fikse noe eller løse dine problemer, så det er naturlig at denne også kommer. Dette blir jo sikkert også ganske billig, så jeg tipper at en del folk vil kjøpe den, sier Bennett.
Men om man egentlig har behov for noe sånt, er han mer usikker på.
- Er man på et sted der mange løper, og alle skal bruke ringeklokken, så kan det bli veldig slitsomt å høre på. Jeg tror litt hosting funker like bra. Og det er gratis også, sier Bennett og ler.
- Vil du kjøpe den selv?
- Jeg tror nok jeg kommer til å kjøpe og teste en sånn klokke selv, siden den sikkert vil bli ganske billig. Men det blir mest for gøy, sier Bennett.

- Hvorfor ikke?

Administrerende direktør i Sportsbransjen AS, Bård Kristiansen, synes produktet er interessant.
- Det er jo flere og flere som løper i dag, så det blir spennende å se om dette slår an blant dem, om dette er noe som kommer seg ut til butikkene, sier Kristiansen.
- Tror du det vil slå an?
- Hvorfor ikke. Hvis man løper et sted der det er mye folk, så kan kanskje dette være til hjelp, sier Kristiansen.

No comments:

Post a Comment