ads

Sunday, June 15, 2014

Velg å fjerne brystene, livmoren og eggstokkene etter genetisk testing



- Jeg er fremdeles helt frisk takket være forebygging. Gentesten påviste at jeg var arvelig disponert for brystkreft, sier Louise Skak, som valgte å fjerne brystene, eggstokkene og livmoren.

I august for snart to år siden fjernet søsteren til Louise Skak en kul i brystet. Søsteren, som bor i Danmark, fikk tilbud om å teste seg for å se om hun hadde en genetisk kreftsykdom. Mormoren og farmoren til de to kvinnene hadde hatt henholdsvis livmorkreft og brystkreft, skriver Aftenposten.

Arvelig

Gentesten viste at kreftskdommen var arvelig, og at det var farmoren som var bærer. Både søsteren og Louise har genfeilen BRCA1. (Samme som Hollywood-stjernen Angelina Jolie som også har operert bort begge brystene i frykt for å utvikle brystkreft.)
- Etter at søsteren min fikk beskjed fikk jeg et brev i posten fra Vejle Sygehus i Danmark . Der sto det svart på hvitt at siden søsteren min hadde denne genetiske kreftformen var også jeg i faresonen, forteller Louise Skak.
Aftenposten har de siste dagene skrevet om at gentesting er på full vei inn i norsk helsevesen. Geneksperter spår at fulle gentester vil bli vanlig på sykehus om ti år.
Hun tok raskt kontakt med fastlegen sin, som igjen kontaktet Radiumhospitalet. Louise Skak fikk time hos en genetisk veileder.

Måtte vente åtte uker

- Hun informerte meg om blodprøven, og om hva positivt eller negativt funn ville innebære. Jeg fikk beskjed om at det kom til å ta åtte uker før jeg fikk svar. Det var forferdelig å vente så lenge, sier Skak.
I løpet av de åtte ukene gikk hun gjennom konsekvensene i hodet, og hun var aldri i tvil: Hvis gentesten var positiv, at hun var i risikosonen, ville hun gjøre alt for å forebgygge. Da hun fikk beskjed om at hun også var bærer av genet som kan føre til kreft sa hun umiddelbart at hun ville fjerne begge brystene.
- Jeg brukte litt lengre tid på å bestemme meg for også å fjerne eggstokkene og livmoren, men har ikke angret en dag på valget, selv om dette førte meg direkte inn i overgangsalderen.
Louise Skak er en av de svært få kvinnene som valgte bort rekonstruksjon av brystene, et valg hun lever fint med.

Reduserte kreftrisiko med 80 prosent

- Min identitet sitter ikke i brystene. Jeg ønsket ikke nye inngrep og eventuelle bivirkninger. Jeg er opptatt av at jeg kan følge min egen kropp, og med brystene helt borte er det lettere å se om det kommer en ny kul.
Takket være gentesten og valget om å fjerne brystene, eggstokker og livmor er risikoen for å få denne type kreft redusert med mellom 70 og 80 prosent. For Louise Skak har det vært viktig at hun har tatt valg, et valg søsteren ikke fikk.
- Jeg valgte å ta testen. Så fikk jeg mulighet til å ta et aktivt valg om veien videre. Jeg har fjernet friske organ, men jeg har forebygget og slipper derfor sannsynligvis å bli rammet av kreft. Jeg er ikke midt i livet en gang, og har tenkt å bli hundre år. Det kan jeg fordi jeg hadde mulighet til med gentest, sier Skak.

Symbol på håndleddet

Det går bra med søsteren til Louise Skak. Hun er ferdigbehandlet, men skal gå til jevnlig mammografi. Louise Skak har ikke barn, men en niese på 11 år. De vet ikke om hun er bærer av det samme genet. Etter dansk lov kan hun ta en test når hun blir 18, er myndig og selv kan bestemme.
- Da vil hun også få mulighet til å ta aktive valg, sier Louise Skak
Louise Skak svømmer i Frognerbadet og er ikke sjenert for å gå i dusjen med andre, selv om hun har to store arr der brystene skulle vært.
- Får du mange spørsmål?
- Nei, det er få som spør. Noen ganger hvisker småjenter til moren sin; se den damen har ikke pupper. Da svarer jeg at jeg har tatt en operasjon.
På håndleddet til Louise Skak har hun tatovert inn en rosa sløyfe, symbolet til Brystkreftforeningen.
- På den måten inviterer jeg til en samtale om dette, sier hun.

No comments:

Post a Comment